Feneberg verandert gehaktverpakking naar een nieuwe duurzame oplossing

16-07-2021
70 procent minder plastic en volledig recyclebare materialen: de Zuid-Duitse supermarktketen Feneberg uit Kempten (Allgäu) laat zien hoe duurzaam verpakken van vers voedsel werkt: gehakt is nu alleen nog verkrijgbaar in dunne buisvormige zakjes.

Feneberg heeft als eerste Duitse foodretailer ooit haar productie volledig omgegooid en biedt haar zelfbedieningsgehaktproducten niet meer aan in de bijna 80 filialen in de voorheen standaard MAP-tray, maar uitsluitend in de duurzame flowpack. De Allgäu-pionier ontwikkelde en implementeerde het nieuwe verpakkingsidee samen met ULMA Packaging GmbH, gevestigd in Memmingen.

"Als regionaal geworteld familiebedrijf staat Feneberg voor waarden als vaderland, kwaliteit en vertrouwen. De regionale productie van voedsel en de verbinding met de regio en de mensen die er wonen, hebben bij Feneberg altijd een centrale rol gespeeld. Regionale productie, nauwe samenwerkingen met boeren, dierenwelzijn en milieuzorg zijn al jaren de belangrijkste punten die de productie van onze vlees- en worstproducten kenmerken. Daarom was het voor ons belangrijk om ook te evolueren in de verpakking van onze hoogwaardige producten en kies een alternatief dat de duurzaamheidscriteria in de productie voortzet", zegt Hannes Feneberg, die samen met zijn broer Christof de derde generatie algemeen directeur is van Feneberg Lebensmittel GmbH.

De overstap naar flowpackverpakkingen was een belangrijke stap voor het bedrijf, want de slagerij Feneberg in Kempten produceert wekelijks in totaal 20 ton gehakt en gehaktproducten zoals burgerpasteitjes. Het belangrijkste voor Feneberg: klanten gaan mee op het duurzame pad. "De nieuwe verpakking wordt zeer goed ontvangen. We hebben duidelijk de zenuwen geraakt van onze klanten, die meer duurzaamheid willen in hun boodschappen", vat Hannes Feneberg positief samen.

70 procent minder plastic

Het grote voordeel van de flowpack-verpakking: met een verpakking van 60-65 µ is het tot 10 keer dunner dan conventionele MAP-trays, die doorgaans 450-650 µ dik zijn. Bovendien is de flowpack-verpakking aanzienlijk lichter dan de tray: in plaats van gewichten van 13,58 g tot 24,98 g voor trayverpakkingen, weegt de flowpack-oplossing, afhankelijk van de grootte, slechts tussen 4,00 g en 4,94 g. Hierdoor bespaart Feneberg minimaal 70 procent plastic per verpakkingseenheid, bij productiepieken zelfs meer dan 80 procent. Over het jaar gerekend, is dat 35,7 ton minder plastic dat Feneberg in omloop brengt.

Volledig recyclebaar

Nog een duurzaamheidspluspunt voor de flowpacks: ze zijn gemaakt van de meerlaagse folie, van het monomateriaal polypropyleen (PP), en zijn dus volledig recyclebaar. De flowpackverpakkingen maken het recyclen voor de eindverbruiker bijzonder eenvoudig: open de verpakking, haal het vlees eruit en de folie kan ongewassen in de gele zak en kan zo in het recyclingproces. "Deze eenvoudige bediening zonder verdere scheiding heeft ons overtuigd", legt Christian Gareiß, hoofd productietechnologie bij Feneberg, uit. “Veel andere verpakkingsconcepten die plastic besparen vereisen een tussenstap van de eindconsument. Vaak moet je bijvoorbeeld een folie van de doos trekken, wat uit ervaring niet altijd lukt.

foto2_Feneberg.jpg
Om het flowpack-verpakkingsproces te optimaliseren, werd de vouwgeometrie van de folie gewijzigd..

De verpakking komt dan bij het restafval terecht. Dat is het einde van de lijn voor recycling voordat het zelfs maar is begonnen", vervolgt Gareiß.

Minder plastic betekent niet minder kwaliteit en hygiëne - integendeel. "Het flowpack vervangt 1:1 de technische eigenschappen van de MAP-tray", legt Thomas Blümel, Managing Director van ULMA Packaging GmbH, uit. De meerlaagse folie van monomateriaal bestaat voor meer dan 95 procent uit polypropyleen (PP) en een dunne hoge barrière en houdt zo de gehaktproducten vers en smakelijk op het hoogste niveau. Dankzij de beschermende atmosfeer is de flowpack ook goed stapelbaar zonder het gehakt te beschadigen.




 

Feneberg in het kort

Feneberg, het bedrijf uit Kempten, is al meer dan 70 jaar dé supermarkt uit de Allgäu. De familie staat er vanaf het begin achter. Vandaag zijn Christof en Hannes Feneberg de derde generatie die het bedrijf leiden. Als familiebedrijf met regionale wortels belichaamt Feneberg de waarden van vaderland, kwaliteit en vertrouwen. Met eigen merken en productiefaciliteiten zet Feneberg sterk in op regionaal geproduceerd voedsel. Het bedrijf exploiteert een kleine 80 winkels en stelt zo'n 3.200 mensen tewerk.

Slagerij Feneberg produceert dagelijks verse vlees- en worstproducten, maar ook delicatessen en gemaksproducten onder het merk Gourmella. Het gebruikte vlees is afkomstig van gecontracteerde boeren in de regio.

Verpakkingskennis uit de Allgäu

De zelfbedieningsgehaktproducten worden op de productielocatie van slagerij Feneberg in Kempten verpakt door de FM 300 flowpackmachine van ULMA. Voor de recyclebare PP-folie zijn enkele aanpassingen gedaan aan de machinetechniek. "Enerzijds hebben we de vouwgeometrie aangepast, omdat PP-folie sneller knikt dan andere folies. Ten tweede hebben we wijzigingen aangebracht in de langs- en dwarsafdichting om ook voor de gerecyclede folie de gebruikelijke hoge afdichtingskwaliteit te garanderen ", legt Alexander Biechteler, hoofd technische verkoop en applicatietechnologie bij ULMA Packaging GmbH, uit. Daarnaast werden verdere parameters en verschillende achtergrondprocessen opnieuw aangepast en geoptimaliseerd voor het nieuwe type gehaktverpakking.

Langdurige samenwerking

Dankzij de robuuste roestvrijstalen frameconstructie is de FM 300 bijzonder eenvoudig te reinigen en te desinfecteren. Het wordt daarom overal gebruikt waar een bijzonder hoge mate van hygiëne vereist is, zoals bij het verpakken van vers voedsel. Samen met de nieuwe buiszakkenmachine gebruikt Feneberg in totaal zeven ULMA-machines bij de productie. Naast verpakkingsmachines voor gehakt, worst, worst en andere gesneden producten zijn er ook machines voor gebak en kant-en-klaarmaaltijden.

"Het was voor ons duidelijk dat we dit belangrijke project samen met ULMA zouden doen. We werken al tien jaar samen en kennen de machines heel goed. Daarnaast waarderen we ULMA als een bijzonder betrouwbare partner die altijd open staat voor nieuwe ideeën ”, benadrukt Christian Gareiß.

foto4_Feneberg.jpg
De FM 300 flowpackmachine werd optimaal geïntegreerd in het productieproces.

 

foto3_Feneberg.jpg
Het team van Feneberg, Production Manager Christian Gareiß, controleert willekeurig de dichtheid van de flowpackverpakkingen.

Minder logistiek en lagere CO2-uitstoot

Voor de ombouw naar flowpacks was één pallet MAP-trays voldoende voor 2.880 tot 5.040 verkoopverpakkingen gehakt en gehaktproducten. Uit hetzelfde transportvolume met flowpackmateriaal genereert Feneberg nu tussen de 64.800 en 81.000 salespacks. Met andere woorden: "In plaats van 100 vrachtwagenladingen MAP-trays hebben we nu nog maar 7 vrachtwagenladingen folie nodig. Dat is een reductie van 93 procent. De besparing op de opslag is net zo groot", legt Gareiß uit.

De voordelen aan de economische kant hebben ook hun effect op de ecologische kant. Door de enorme materiaalbesparing en het verminderde gebruik van vrachtwagentransporten verminderen de flowpacks uiteindelijk ook de CO2-uitstoot aanzienlijk. Het kleinere verpakkingsvolume - in vergelijking met de MAP-tray - vermindert ook het elektriciteitsverbruik voor de opslag, productie en koeling van de producten in de innovatieve flowpack-verpakking.

envase carne picada.jpg
In de buisvormige zak is het gehakt goed beschermd tegen ongewenste invloeden van buitenaf en wordt het niet geplet.
 

Al het zelfbedieningsvlees in de flowpack

"De flowpack is de verpakking van de toekomst in de voedingsmiddelenindustrie. Je kunt er niet omheen. Helemaal zonder plastic kunnen we bij dit soort producten niet, maar we kunnen de hoeveelheid enorm verminderen. En na gebruik kunnen we het materiaal volledig recyclen - zo ziet een verantwoorde omgang met het milieu eruit", benadrukt Alexander Biechteler. Dit biedt de voedings- en verpakkingsindustrie een enorm potentieel dat snel kan worden benut. "Flowpackverpakkingen zijn een volwassen technologie die niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden, ze kan echt meteen worden geïmplementeerd", zegt Thomas Blümel holistisch denkend: "Voor bijna alle producten die nu nog in MAP-trays verpakt zijn, is de overstap naar flowpack is haalbaar. Dus waarom wachten?" Feneberg deelt deze mening. In een volgende stap wil het familiebedrijf uit Allgäu al het zelfbedieningsvlees ombouwen naar flowpack-verpakkingen.