BRD kiest voor ULMA Packaging om de productie-installatie te upgraden

16-07-2021
Bernard Royal Dauphiné (BRD), een bedrijf dat een toonaangevende producent is van bijproducten van pluimvee in Frankrijk, heeft zijn oude productiecentrum volledig vernieuwd, dat verouderd was en beter moest presteren door een verhoging van de productiecapaciteit.

Het merk Bernard Royal Dauphiné werd opgericht in 2001. Bernard Royal, een dochteronderneming van de Terrena-groep via de onderafdeling Galliance (Loire-Atlantique), is gevestigd in het centrum van de Drôme. De hoofdactiviteit is het slachten, verwerken en verpakken van pluimvee. Bernard Royal Dauphiné stelt momenteel 170 mensen tewerk en realiseerde in 2017 een omzet van 60 miljoen euro.

Het bedrijf maakt deel uit van Terrena's pluimveehouderijsector, een van de grootste coöperaties in Frankrijk, wiens beleid gericht is op het versterken van de banden tussen producenten en consumenten. Om zich te onderscheiden van zijn concurrenten, hanteerde BRD een geregionaliseerde bevoorradingsstrategie, waarbij de kippen die zij opfok binnen een straal van 50 km werden verkocht en voederden met regionale producten. Ze worden verkocht binnen de driehoek Lyon-Perpignan-Monaco, waar in totaal 22 miljoen consumenten zijn.

De bouw van de nieuwe slagerij begon in 2017 en beslaat 2.500 m². Zeven TSA 680 traysealerlijnen en een ULMA Packaging dieptrekmachine werden in de faciliteit geïnstalleerd, waardoor het mogelijk is om kippenvleugels, filets en dijen tegelijkertijd op alle productielijnen te verpakken, met een output van 5300 kippen/uur. Het systeem maakt het mogelijk om trays te sealen en onder gemodificeerde atmosfeer te verpakken. De trays worden automatisch verpakt dankzij de 7 ULMA Packaging robots. Dankzij die investering heeft BRD zijn productie verdubbeld en kan het nu 270.000 kippen per week versnijden.

In recordtijd opgezet

De grootste uitdaging voor ULMA Packaging bij het uitvoeren van deze installatie was het in recordtijd kunnen opzetten van alle 7 verpakkingslijnen. In feite werd de productie in de oude fabriek op een vrijdag stopgezet en de nieuwe moest de volgende maandag met de productie beginnen. Voor dit doel werd de hele installatie aan de klant getoond in Oñati, in de faciliteiten van ULMA Packaging. De nieuwe machines werden daar getest in aanwezigheid van technici van ULMA Packaging Spain, ULMA Packaging France en gespecialiseerd personeel van BRD. Toen de nieuwe apparatuur in de fabriek werd geïnstalleerd, steeg de output zeer snel en de beoogde snelheid die voor de nieuwe installatie was gesteld, werd in minder dan twee weken bereikt.

Bij het upgraden van de fabriek moest de klant op volle capaciteit blijven produceren terwijl hij de installatie moest vervangen en hetzelfde personeel moest gebruiken. Om dit mogelijk te maken, hebben de teams van ULMA Packaging de verbintenis aangegaan om de lijnen zo snel mogelijk te installeren en te helpen bij het opzetten ervan, en om hen de nodige training te geven om de nieuwe machines te bedienen.

Termosellado pollo encajado BRD.jpg

Gebruiksklare oplossing

Een van de sterke punten van dit project was dat ULMA Packaging de klant een totaaloplossing bood, terwijl het ook zijn ervaring uit andere installaties die eerder in de sector werden voltooid, inbracht. De technische teams van ULMA Packaging luisterden naar de klant, zodat ze een kant-en-klare oplossing konden bieden die aan de gestelde eisen voldeed.

Na twee jaar in bedrijf te zijn geweest, zijn de oorspronkelijke productiviteitsdoelstellingen van het project gehaald. De arbeidsomstandigheden zijn verbeterd, waardoor de veiligheidsrisico's zijn verminderd en de productiviteit is verhoogd tot het door de klant gewenste niveau. Dit project, gebaseerd op vertrouwen en de sterke relatie die is opgebouwd tussen ULMA Packaging en BRD, is een succes geworden.

Bekijk de video